Hvilke sko bør du træne i?

Jeg får tit spørgsmålet fra mine klienter, og det er et meget relevant spørgsmål, da det kan have stor betydning for din træning, at du har de helt rigtige sko. Derfor bør du læse med nedenfor 🙂

 

Hvilke sko bør du have til løb?

Først og fremmest afhænger det blandt andet af, om det skal være en sko til langdistancer eller til 5-10 km./intervalløb. Derudover er det vigtigt at du får foretaget en løbetest hos et kompetent firma, så du er sikker på at få en sko der passer til din fod- og løbeform. Der hvor du får foretaget løbetesten kan de helt sikkert også rådgive dig ift. hvilken løbesko der passer til dig og dit formål.

Da jeg ikke er langdistanceløber kan jeg ikke rådgive dig i hvilken sko du bør have her. Men hvis du er blevet/bliver testet til en neutral løbesko, og du er til intervalløb og/eller 5-10 km. løbeture, kan jeg varmt anbefale den nye løbesko fra Nike, som du ser nedenfor. Modellen hedder Nike Zoom Pegasus 35 Turbo – og som navnet angiver, så er der turbo i dem 😉 De er virkelig lette og lækre at løbe i. De føles nærmest som sutsko – what’s not to like!? 🙂

Nike Zoom Pegasus 35 Turbo

Skoen kan købes her:
https://www.nike.com/dk/t/zoom-pegasus-turbo-lobesko-zB2lNF/AJ4115-300

 

Hvilke sko bør du have til styrketræning?

Hvis du laver styrketræning der inkluderer squat, dødløft og lunges (hvilket altid bør inkluderes for en god og effektiv træning), så er det vigtigt at du har en ‘stabil’ sko. Det vil sige en sko med forholdsvis flad og fast sål, fordi du dermed har langt bedre fodfæste og ‘feeling’ med underlaget. Især ved squat er dette vigtigt, for at kunne ‘trykke’ ordentligt igennem gulvet samt bl.a. at undgå at hælen løfter sig (uden du bemærker det), indadroterende fødder og/eller knæ (hvis du fx. har tendens til platfod og/eller har dårlig stabilitet/mobilitet i ankel-, knæ- og hofteled). Et godt eksempel på en sko, der er god hertil er Nike Metcon 4 (se nedenfor), den er helt fast og flad i sålen, og dermed er den meget stabil. Den fås i mange forskellige farver 😉
Hvis du ejer et par Vans eller Converse er de faktisk også super til formålet 🙂

Nike Metcon 4

Skoen kan købes her:
https://www.nike.com/dk/t/metcon-4-crosstraenings-og-vaegtloftningssko-B4ZkMJ

 

Hvilke sko bør du have til blandet puls- og styrketræning?

Skal du lave træning som både indebærer styrketræning og løb, er ovenstående sko (Metcon 4) ikke super oplagt, da den er for hård til løb (ingen stødabsobering). I disse tilfælde bør du ha’ to par sko med (hvis der skal løbes meget i workout’en) – et par til løb og et par til styrketræning, som du kan skifte imellem. Hvis du ikke ejer eller har råd til begge dele, bør du have løbesko med og så tage dem af, når du skal squatte og dødløfte, du kan med fordel lave de øvelser uden sko på også. Dog skal du stadig her være opmærksom på indadrotation i foden, hvis du lider af platfod, da der ikke er nogen support i fodsvangen, som kan hjælpe med at ‘rette op’. Oplever du indadrotation i knæene v. squat/dødløft, så er det typisk et tegn på at du ikke er stærk nok i din baldemuskulatur og/eller imobil i hofteled-/ankelled. Dette kan trænes ved at du tager en elastik over begge knæ, som du presser ud imod, når du fx squatter samt ved mobilitetstræning (yoga, udstræk mv.).

En alternativ sko, som du kan bruge til let løb og let styrketræning er fx. ‘Nike Free TR8’ (se nedenfor). Det er en god all-round sko, som både har en forholdsvis stabil hæl samtidig med at den har stødabsobering (fordel ved løb/hop mv.). Dog vil jeg stadig anbefale at tage skoen helt af, hvis du skal lave tunge squat.

Nike Free TR8

Skoen kan købes her:
https://www.nike.com/dk/t/free-tr-8-traenings-hiit-crosstraeningssko-ZFwd0P/942888-001

 

Ps. indlægget er ikke sponsoreret af Nike, selvom man skulle tro det 😉
Jeg er og har bare altid været kæmpe Nike fan, og sværger til deres gear!